Kino Hvězda ve 14:30 a fronty až ven – je vám to povědomé? Tento čas je totiž denně rezervován pro jednu z nejpopulárnějších sekcí na Filmovce, a tou je Film a živá hudba. Letos padla volba na filmy F. W. Murnaua, jehož 130. výročí narození si právě tento rok připomínáme. A jaké kapely Murnauovy filmy doplní?

Film: Strašidelný zámek
Hudba: Vyjakomy

Vyjakomy je čtyřčlenná indie-popová kapela z České Lípy a Děčína. Na svém kontě má dvě alba, debut O Tmě a druhou řadovou desku ONI, kde se spolu s vývojem kapely proměnil i její zvuk. Ve své hudbě propojují kytary se synthetyzátory, živé bicí s bicím automatem, melodie se smyčkami. Tvorba Vyjakomy čerpá z městských témat, městské poetiky a jisté melancholie.

Film: Poslední štace
Hudba: CASIO LOYAL

K dětství na sklonku osmdesátých let patřilo listování pašovanými katalogy německých obchodních domů Neckermann a Quelle, výkladní skříní „západního způsobu života“. A tam, mezi hračkami, byla vždycky stránka s fascinujícími a tehdy nedosažitelnými klávesami CASIO. Loajalita ke značce se projevila po letech v éře internetových bazarů. Tu se objeví MT-68 (na které Psí Vojáci nahráli desku Sestra), tu vyplave MT-500 (na které složil Jarvis Cocker z Pulp písničku Common People). A hele, CASIO dělalo i elektrickou kytaru s kazeťákem! Zbývá jen otázka – co potom s takovým 80’s arzenálem? Odpověď uslyšíte na vlastní uši při živém hudebním doprovodu k filmu Poslední štace.

Film: Faust
Hudba: Metronome Blues

Metronome Blues se poprvé zjevil na začátku roku 2015 coby sólo projekt Novozélanďana Rhyse Braddocka, jedné poloviny noisového dua Gerda Blank. Brzy se připojili Honza Čapek (basa) a Lukáš Baumann (bicí) a společně se vydali do světa klubů a festivalů. Jejich hudba divoce krouží mezi post-rockovou improvizací a hlukem space-Krautrocku, přes manické post-punkové jamy až po smyčkovité groovy. Prvním počinem bylo stejnojmenné album, Metronome Blues, které vyšlo jako debut Rhysova sólo projektu digitálně v červnu 2015. Druhé album SIDES nahráli Metronome Blues už jako kapela a vydali v roce 2016. Z tohoto alba pocházejí i dva singly, ke kterým vznikla videa, Lonely Sun a War Crimes. Letos vydali svoje třetí album Vicious Circles pod hlavičkou nezávislého labelu, Happy Mutant.

Film: Upír Nosferatu
Hudba: Tábor Radosti

„Pracujeme na Ministerstvu pravdy a radostně budujeme Krásný nový svět,“ říkají v rozhovoru pro Full Moon dva tajemní muži, kteří před dvěma dekádami založili Tábor Radosti a obohatili tak českou hudební scénu jedinečným pojetím žánrů jako dark ambient nebo industrial. Jejich aktuální album Egregor, které produkoval Moimir Papalescu (Vanessa, Magnetik), vyšlo u rakouského labelu Klanggalerie, spolupráce se zahraničními promotéry i labely byla kapele vlastní odjakživa; v kontextu svých žánrů jsou bez nadsázky kapelou evropského renomé. Poslední měsíce se ve svém studiu naplno ponořili do tvorby hudebního doprovodu k jednomu z klíčových děl filmové historie – Upíru Nosferatu. Temnota nabude nových významů a silný příběh hudebního partnerství začne psát novou kapitolu.

Film: Chléb náš vezdejší
Hudba: Epoque Quartet

Multižánrový Epoque Quartet letos slaví 17 let od svého založení. Čtyři vynikající sólisty a komorní hráče s bohatými pódiovými zkušenostmi přivedla v roce 1999 ke společné práci nejen názorová shoda a příbuznost uměleckého naturelu, ale především mimořádné nadšení pro žánry obvykle nezařazované pod hlavičku „vážné hudby“ – jazz, rock a funk. Ačkoliv skladby klasické kvartetní literatury zůstávají nedílnou součástí programů tohoto tělesa, citlivý přístup k netradičním aranžmá mu přináší nové možnosti využití smyčcových nástrojů a zároveň umožňuje nebývalou šíři repertoárového záběru, na našich i zahraničních pódiích ojedinělou.

Film: Hořící dům
Hudba: Jiří Hes a Robert Rajs

Jiří a Robert představují dva z pěti členů kapely První Hoře, která je jednou z předních českých alternativních kapel a bývá řazena mezi průkopníky progresivního nebo avantgardního rocku.
Jejich příležitostná hudební spolupráce vznikla ve zšeřelé zkušebně v pražském Karlíně, kdy po zkoušce kapely oba pánové začali z klobouku vytahovat nahodilé motivy a nápady. A z primordiálního zvukového chaosu zrodil se nebývalý soulad a originální pojetí hudby, ve kterém se úročí jak Robertovo něžně brutální proplouvání elektronickým imagináriem, tak Jiřího pojetí rytmu coby základního prvku hybnosti křehkého mechanismu pozemského štěstí. Nevyhnutelně ochuceno špetičkou karlínskýho mouru.

Film: Východ slunce
Hudba: FORMA

Organické spojení filmu a hudby. Vzniká originální, často improvizovaná experimentální směsice akustiky, elektroniky a jazzu, obohacená o ruchy a jemné ambientní plochy. Hlavní myšlenkou bylo film oživit tak, aby divák vplul do děje a nechal se, fascinován hudbou, unášet napříč scénami. Volné sdružení hudebníků FORMA svým živým hudebním doprovodem před časem úspěšně obohatilo i český němý film Erotikon. Výsledkem této spolupráce je minialbum Earotikon, které bylo nominované na hudební cenu Anděl.

Film: Tabu
Hudba: 
Ångström

Instrumentální projev založený na zvukových plochách tvořených orgánem s prolínajícími se repeticemi arpegiatoru, které rozbíjí ječící kytara. Tyto na první poslech protichůdné tendence spojují dynamické bicí. První počin vyjde na podzim 2018 pod labelem Happy Mutant.