Letošní Filmovka představuje Larse von Triera díly, které jen tak na nějakém festivalu neuvidíte. Patří k nim i jeho práce z dětství (jako animák o šnecích na výletě), mládí (jako tragédie o lásce, v níž se sám Trier převléká za ženu), studijních let (jako deprese o ženě trpící nespavostí) nebo z jeho komerční tvorby.
Tam patří třeba reklama na bulvární deník, která se odehrává v sauně a kterou odborník na Triera Peter Schepelern dlouhé léta považoval za jeho nejlepší dílo. “Trier je sice považovaný za pravého umělce, který si točí filmy, jak sám chce, ale i takoví musí platit účty. Asi šest, sedm let na začátku kariéry točil reklamy, videoklipy a tzv. průmyslové filmy,” vysvětlil Schepelern divákům.
Průmyslový film v pásmo zastoupil dvacetiminutový snímek z kodaňského letiště, na kterém se ztratilo sedm štěňat. Nečekaně na Triera při hledání žádné nepřijde k úhoně. Mezi klipy figuroval i ten k songu Leningrad, natočený z nejasného důvodu v Moskvě. “Ale nemyslete si, že Trier do Moskvy i odjel. On je schopný poslat tam asistenta, který to natočí přesně, jak Trier chce. On sám se pak může věnovat své oblíbené činnosti – zůstat doma,” uvedl dánský profesor.